op de hoogte blijven? vul hier uw emailadres in

Muziek beluisteren is een groep muziekliefhebbers die wekelijks onder leiding van musicoloog Michael Swolfs proeft van klassieke muziek. Zij gaan ook regelmatig samen, grondig voorbereid en aan een voordelig tarief, naar concerten. Om deel te nemen aan ‘Muziek Beluisteren’ heb je geen voorkennis nodig. Welkom op dinsdagmiddag van 14u-16u of (NIEUW!) dinsdagavond van 19u30u-21u30 (schoolvakanties uitgezonderd) in de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Hemiksem.
www.academiehsn.be
Op maandagmiddag van 13u tot 15u en op maandagavond van 19u30 tot 21u30, kan u aansluiten bij een groep in de academie voor muziek en woord van Willebroek.
www.academiewillebroek.be

zaterdag 31 mei 2014

Barok (1600-1750)


concertato principe: groepen die wedijverenbv. Gabrieli (San Marco Venetië), instrumentengroepen en dubbelkoor


basso continuo (instrumentale akkoordenbegeleiding) en monodie (solozang met begeleiding) vervangen vocale a capella polyfonie (koor zonder instrumentale begeleiding)bv. Dowland, Come again (koorversie en versie solo met akkoordinstrument)Schütz (Duitsland) Symphoniae sacrae

Vroegbarok: veel contrasten op vlak van tempo, maat, klankkleur (concertato), luidheid in opeenvolgende passages in één stukHoogbarok: meerdelige composities die de contrasterende elementen uitvergroten met één sfeer /affect per deel (monothematiek)

bv. sonate (klankstuk voor solo-instrument en begeleiding) vroegbarok: Castello: sonata prima per soprano soloFrescobaldi: sonata seconda ‘La Bernardina’Hoogbarok: Corelli: sonate op. 5 nr 7: muziek die specifiek voor viool geschreven is, voortspinning in de muzikale ideeën. I: prelude: vivace II corrente (in de maat van 3)herhalingsstructuur met geïmproviseerde virtuoze herhaling. III Sarabande: trage en slepende muziek in 3IV Giga (jig) snelle muziek in 6sonata da camera : lichte sonate met dansen (Franse suite)
sonata da chiesa: ernstige sonate met meer abstracte delen die in tempo wisselen(triosonate, 2 solo-instrumenten met basso continuo)

Barok toont theatrale uitvergroting van emotiesRenaissance gaat meer afstandelijk om met emotiesbv. Stabat Mater, Palestrina (Ren) Bononcini (Hoogbarok) - Pergolesi (Laatbarok

concerto grosso: kleine groep van solisten (concertino) wisselt af met het gehele orkest (concerto grosso)bv. Corelli (structuur van sonata da chiesa 4-5 dl)/ Vivaldi, concerto madrigalesco (geen solisten)Soloconcerto Vivaldi: vioolconcerto in la klein / Tartini : rococo-stijl: melodie in snelle delen = allegro cantabile, monothematiek (Duivelstriller sonate)

1600: ontstaan opera als hofentertainmentvroegbarok: statisch, declamerende zangMonteverdi, Favola d’Orfeo (Eurydice)Cavalli (Didone abandonata)hoogbarok: dynamische afwisseling van recitatief, aria, duet en koorPurcell, Dido and Aeneas
laatbarok: statische afwisseling soloaria (stilstand, virtuoze zang en status van zanger(es)) - recitatief (verhaal/dialoog)
bv. Handel, Giulio Cesare, Rinaldo Italiaanse opera seria met Italiaanse castraten
Handel, Ariodante, aria ‘Dopo notte’

Franse stijl : Lully (tragédie lyrique ‘Armide’), Charpentier (te deum), Marin Marais (viola da gamba), Couperin (klavecimbel suite)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt dat je een bezoek brengt aan deze blog en dat je wil reageren. Ik publiceer jouw reactie zo snel mogelijk.
vriendelijke groet
M